September 05, 2014

Penawar Stres? Senyum Selalu..

   Salam Jumaat...Hari yang indah lagi penuh rahmat ini, admin nak tulis berkenaan Senyum. Senyum merupakan penawar bagi sesiapa sahaja yang tengah stress atau tertekan. Adakah anda stres? Okey, mari kita periksa adakah gejala-gejala stres ada pada diri kita sekarang ini. 1) Gelisah. 2) Risau Keterlaluan. 3)Gangguan Tidur. 4) Kurang Tumpuan Kerja. 5) Cepat Marah. Jika anda ada tanda atau gejala-gejala stres seperti yang dinyatakan, cuba behenti membaca sekejap dan tarik nafas sedalam-dalamnya ... Okey. Tahniah. Anda berjaya menangani stres anda. Teruskan membaca. Sebenarnya apakah yang mengakibatkan kita stres atau tertekan. Bagi orang lelaki, lagilah kuat stresnya. Biasanya kaum adam akan memendam segala masalah yang tersirat dan cuba menyelesaikanya sendiri. Kata orang, masuk ke dalam gua untuk menenangkan perasaan dan menyelesaikan masalah sendiri. Bagi admin, cara orang perempuan menangani stres lebih terbuka. Mereka akan bercerita akan masalah yang ada kepada kawan-kawan. Kata orang girlalk. Dengan cara ini, kaum hawa akan merasa lebih tenang dan kurang merasa terbeban apabila bercerita masalahnya pada orang lain. Tetapi admin menyarankan kepada kaum adam, jika ada masalah yang benar-benar besar dan serius, berkongsi dan berceritalah pada yang pakar dan yang sudi mendengar. Penting bagi kita untuk menceritakan apa yang terbenak di hati dan minda dan cuba menyelesaikanya dengan cara profesional. Jika anda sedang menghadapi masalah yang besar atau serius, bertenanglah dahulu. 1) Relaks 2) Selawat kepada Nabi junjungan kita, Allahumasoliala saidinamuhammad waala alihiwasohbihi wasalam. La haulawala kuwataila billa hilaliilazim. 3) Terima kenyataan bahawa segala yang datang adalah ujian dari Allah yang maha Esa untuk melihat sejauh mana iman dan sabar dalam diri kita. 4) Berfikir sejenak. Fikir pekara yang positif. 5) Minta nasihat dari yang pakar dan orang yang paling kita percaya. Elakan daripada menyimpan perasaan lama-lama. Stress yang tidak ditangani dengan baik selama dua minggu akan mengakibatkan kemurungan. Dan kemurugnan yang berpanjangan boleh mengakibatkan berbagai-bagai penyakit yang memeningkan kepala. Cegah sebelum parah.

   Okey. Sebelum kita hendak menguruskan stres, kita kena tahu dahulu apakah punca-punca stres yang sebenarnya. 1) Masalah kewangan. 2) Menunggu lama. 3) Konflik rumahtangga. 4) Kena buli. 5) Rasa rendah diri. 6) Beban kerja. 7)Penyakit fizikal. 8) Kesesakan lalulintas. 9) Persekitaran yang tidak selesa. 10) Tragedi. Jika anda sedang mengalami salah satu daripada 10 pekara yang dinyatakan, cuba-cubalah relaks ya. Kita akan lebih mudah untuk menangani stress jika kita tahu punca stres dan cara-cara menanganinya dengan betul. Biasalah. Masalah tak boleh lari dari kehidupan. Senyum sokmo sajalah. Kata orang bijak pandai, hidup ini memang untuk di uji ataupun medan ujian. Relaks...

   Jadi. Apakah dia penawar bagi stres? Di sini admin nak berkongsikan 10 tips yang paling penting untuk menguruskan stres. Bagi orang perempuan, sila tak note sikit (copy paste dari blog admin pun takpa), bagi yang lelaki pula cuba ingat sampai lekat dalam kepala. Anda mencari Penawar Stres? Amalakan 10B. 1) Bertenang. 2) Bernafas dengan dalam. 3) Berkata: Relakslah.. 4) Beribadat 5) Bercakap dengan seseorang. 6)Berurut. 7) Berehat & Mendengar muzik. 8) Beriadah. 9) Bersenam. 10) Berfikiran Positif. Jadi, cubalah amalkan untuk sentiasa ceria dan awet muda. Mudah-mudahan tips ini amat berguna buat kita semua. Ingat! Kita tidak boleh lari dari masalah kerana hidup adalah medan ujian. Jadi, tersenyumlan dengan gembira. Bye... (admin nak mandi, penat)

Sumber: Bahagian Pendidikan Kesihatan, Kementerian Kesihatan Malaysia
             www.infosihat.gov.my
             www.myhealth.gov.my


admin paling suka gambar kat bawah ni...
semua orang senyum ;)





0 Cerita Utama:

Post a Comment