June 23, 2015

Magnet Duit... (Bahagian Akhir)

    Selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak. Hari ini hari ke -6 kita berpuasa.Alhamdulillah. Perjalanan puasa masih lagi panjang. Sabar. Sabar. Banyak-bayakan beristifar. Mudah-mudahan beroleh barakah. Okey. Hari ini admin nak habiskan cerita berkenaan Magnet Duit. Dah tiga siri dah artikel ini ditulis. Sampailah masa untuk kita menghabiskanya. All right. Jom kongsi cerita....

     Duit. Duit. Di mana kau duit. Kata Robert T Kiyosaki dalam bukunya Rich Dad Poor Dad 'emas ada di mana-mana'. Saya terjemahkan maksudnya mungkin apa yang berada di sekeliling kita boleh dijadikan duit. Itulah maksudnya. Bukankah sifat magnet akan menarik apa sahaja unsur besi yang berada berdekatan denganya. Jadi pengarang buku bestseller Rich Dad Poor Dad ini menyarankan agar kita menggunakan akal fikiran kita untuk membuat duit. Buat emas. Duit bekerja untuk duit. Buka minda genius kewangan anda.

      Admin teringat satu doa yang di ajarkan oleh pensyarah saya sewaktu di UTeM. "Ya Allah. Aku berlindung dengan-Mu daripada perasaan lemah dan malas, aku berlindung dengan-Mu daripada sifat bakhil dan kedekut, aku berlindung dengan-Mu daripada bebanan hutang dan cengakaman(penjajahan) manusia laki-laki dan perempuan. Sesungguhnya Engkaulah Tuhan yang Maha Pelindung ya Allah." Doa ini juga mengandungi banyak fadilat(kebaikan) jika diamalkan. Ianya ibarat mencuci besi yang karat dengan minyak, lalu menjadikanya besi magnet utama yang akan menarik unsur-unsur besi yang lain.

    Sekian sajalah cerita dari admin nampaknya. Dah puas kita berceloteh, kita dengar lagu sajalah. Kan lebih senang. Nah. Sebuah lagu baru dari manoloque. Ringgit. Semoga terhibur. Cekidout. (Check it out!) Salam Ramadhan.


0 Cerita Utama:

Post a Comment