September 30, 2014

Komen Buku : Hidup Sihat Tanpa Ubat


   Assalamualaikum.. Salam Sejahtera.. Buat pembaca yang dihormati semua. Hari ini admin berkongsi berita berkenaan sebuah buku yang amat berguna untuk rujukan kesihatan kita. Tajuk buku seperti yang tertera di atas 'Hidup Sihat Tanpa Ubat' merupakan karya buah tangan daripada El Manan iaitu seorang penulis dari Indonesia. Beliau merupakan seorang yang suka mengkaji akan perihal kesihatan walaupun dalam amatan admin, beliau bukanlah seorang doktor. Buku ini menceritakan akan kepentingan mempunyai gaya hidup sihat serta mendapatkan tidur dan rehat yang cukup setiap hari. Disamping itu, senaman secara konsisten juga dapat menjadikan tubuh badan lebih segar. Harganya pula hanya RM 9.00 dan boleh didapati di MPH. Amat berpatutan bukan...

   Melalui pembacaan buku ini, kita akan dapat mengetahui akan perlunya kita menjadi doktor kepada diri sendiri. Selepas membaca buku ini, admin dapat menyimpulkan bahawa 1) kita perlu menjaga diet dan pemakanan harian. 2) mempuyai tidur harian yang cukup dan teratur. 3) Bersenam 3 kali seminggu. 4) Berfikiran positif dan proaktif (bersangka baik). 5) Beribadah. Admin menyimpulkan bahawa kelima-lima pekara ini penting untuk mendapatkan gaya hidup yang sihat seterusnya menjadikan badan kita sihat. Kata orang, Badan Sihat, Otak Cergas.

   Pada pendapat admin, buku ini harus dimiliki utuk pengetahuan umum berkenaan gaya hidup sihat. Elakan atau kurangkan penggunaan ubat-ubat sintetik yang kita sendiri tidak mengetahui isi kandungan bahan ubat tersebut. Admin pernah mendengar bahawa orang-orang dahulu menggunakan pelbagai herba-herba semulajadi dari alam untuk tujuan perubatan dan pemulihan. Dan telah terbukti bahawa mereka lebih seihat menggunakan herba-herba tradisional. Senang cerita, admin mengariskan bahawa kita mengamalkan sahaja pemakan sunnah ikut cara Nabi Muhammad s.a.w untuk diet harian kita. Amalkanlah pemakanan Madu, Kismis, Barli dan Kurma kerana mengandungi pelbagai khasiat, zat vitamin dan mineral. Amalkan juga bersugi selepas makan. Supaya gigi kelihatan putih dan bersih... Senyum selalu. ;) 



0 Cerita Utama:

Post a Comment