September 04, 2014

Komen Buku : Rich Dad Poor Dad Edisi Bahasa Melayu






Hari ini admin nak berkongsi cerita berkenaan sebuah buku yang penuh dengan tips-tips kewangan. Tajuk buku tersebut ialah Rich Dad Poor Dad Edisi Bahasa Melayu. Buku ini mengajar pembaca tentang kepentingan untuk mempelajari pendidikan kewangan dan apakah yang perlu dilakukan untuk menguruskan kewangan dengan lebih teratur dan sistematik. Penulisnya adalah Robert T Kiyosaki. Dia menceritakan tentang pengalamanya membesar dengan dua orang ayah iatu ayah kandung (Poor Dad) dan ayah angkat (Rich Dad). Dia mempelajari kaitan antara kehidupan, pekerjaan dan kewangan dari kedua-dua orang ayahnya. Antara pengajaran yang paling popular adalah cerita berkenaan rumah. Beliau mendakwa bahawa "rumah bukanya aset, tetapi adalah liabiliti."

   Melalui buku ini, pembaca akan mengetahui antara perbezaan aset dan liabliti. Aset adalah semua pekara yang membuatkan duit masuk ke dalam poket kita. Manakala liabiliti adalah pekara yang membuang duit dari poket kita. Beliau juga menerangkan Empat kelas pekerjaan bagi setiap orang. 1. Employee (Bekerja makan gaji) 2. Self Empoyee (Bekerja Sendiri) 3. Bissness (Berniaga) 4. Ivestment (Pelaburan). Semua orang berada sekurang-kurangnya salah satu dari Empat kelas fasa tersebut. Paling banyak mungkin Dua keals dari Empat kelas tersebut. Beliau menceritakan bahawa orang yang berada di kelas E dan S perlu bertukar kepada kelas B dan I. Paling tidak mencari cara bagaimana untuk bertukar ke kelas tersebut.

   Pada pendapat admin, buku ini memang harus dimiliki oleh setiap orang untuk pemahaman dan pendedahan berkenaan pendidikan kewangan dan pengurusan kewangan. Penafian seperti "duit adalah tidak penting" atau " duit bukan segala-galanya" adalah tidak relevan jika admin katakan bahawa segala-galanya memerlukan duit. Apa sahaja dalam dunia ini menuntut kita untuk mempunyai duit. TETAPI INGAT! Duit bukan segala-galanya tetapi segala-galanya memerlukan duit. Inilah ayat keramat untuk kita faham akan duit. Duit hanyalah alat. Cuba kita bawa duit di dalam hutan yang tidak ada kedai serta kemudahan perkhidmatan yang lain. Bukankah duit menjadi sangat-sangat tidak berguna? Jadi admin tegaskan di sini bahawa duit hanyalah alat. Ianya juga tidak boleh dibawa ke  kubur. Admin menyarankan supaya buku Rich Dad Poor Dad ini menjadi salah satu koleksi buku peribadi anda semua supaya kita dapat mempelajari pengurusan duit yang betul dalam kehidupan bukan sahaja di dunia malah untuk di akhirat juga. Biarlah duit bekerja untuk mencari duit sendiri. Bukan berterus-teruskan kita bekerja untuk mencari duit atau hamba kepada duit. Mudah-mudahan kita beroleh keberkatan dalam hidup. Salam sayang dan salam inspirasi dari admin...

0 Cerita Utama:

Post a Comment